Wednesday 7 June 2017

Dicintai dan Mencintai

Bismillahirrahmanirrahim
Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Kata orang, seberapa kerap kita memikirkan seseorang, menjdi tanda seberapa banyak kita mencintainya..Maka, seberapa kerapkah kita memikirkan Allah, Dia yang memberi segalanya pada kita???huuu.. *tepuk dada, tanya iman*

Saya jumpa ayt tuu mse dok scroll2 effbee(baca:FB) hari tuu.(tapi lain sket laa ayat dia). Baca ayt 1st, bajet2 jiwang.tapi smpai ayt kedua, perhh! tersentap kita! 
dan betulla persoalan tuu, seberapa kerap kita memikirkan Dia? seberapa banyak kita mencintaiNya berbanding perkara2 lain? apa perasaan kita pada Allah??
Hari nie, 12 Ramadhan 1428H..yang juga bermaksud kita sepatutnya dah masuk juzuk 12 tilawah tadabbur kita.insyaallah..didoakn smoga Allah terus menerus bg kekuatan pada kita utk beramal~aamiin.

Beberapa hari lepas, Allah takdirkan sye berpeluang pegi dgr ceramah ustazah NorHafizah Musa. dan saya pergi, bukan semata2 sebab ustazah tu orang popular, orang terkenal(sbb ada je ceramah ustaz2 tv yg sye xpi ponn.huu),.tapi kerana sye sgt bersyukur adanya orang yg seperti ustzh yg xpernah lagi xberjaya menyentuh hati sye bila tgk ceramah2 nya di utube..dan bersempena dgn Ramadhan, ustzh share satu tajuk yg sye kira,, masyaallah best nyaaaa =) so disini nak kongsikan sdikit apa yg sye dapat :) mogamoga penulisan ini dapat mengingatkan saya yg mudah alpa dan leka nie..insyaallah

                                 
10 bukti kita Mencintai Allah 

1) Kesediaan untuk berkorban demi Allah.
- Kata ustazah, jika tiada istilah berkorban, bermaksud bukanlaa cinta. nak katanya, bila kita kata cinta, pastii perlunya pengorbanan. perlunya bermujahadah! 
- Huuu sedih jelaa bila ustzah kata, terlalu sedikit je sbnrnya perkara2 yg kita korbankan jika dibandingkan dengan para sahabat. Jika para shbt, mereka benar2 berkorban harta, jiwa, tenaga, dan perasaan especially bila pergi berperang. byk yg dikorbankan.. Kita?? Paling2 pon berkorban perasaan/emosi je sebenarnyaaa.(tu pon susah dan tertewass.sobbss) 
- Yelaa, klu bab harta, pernahkah kita bersedekah smpai level 'berkorban'?(jarang2laa terpaksa berlapar demi sedekah.hemm). korbankan tidur demi solat tahajjud?huu memang termuhasabah sgtt!
- Jika kata cinta Allah, maafkanla 'mereka'. Korbankanlaa perasaan marah tu, bersabar. Susah nk laksanakan, tapi boleh!biarla klu smpai menangis2 pon untuk memaafkan sebab hati terluka.tapi bersabarlah!(perempuan laa biasanyaa.hoho)
- Dan yakinlah, "Kalau kamu berbuat baik, sebenarnya kamu berbuat baik untuk  diri kamu sendiri" :)

2) Membinasakan pohon-pohon kecintaan terhadap dunia.
- Haaa ni pon susah. bukanlaa bermaksud kita terlalu mencintai dunia, tapi takut sayang/cinta kita tuu, bukan didasarkan kerana Allah. as simple as syg nya kita pada parents. huuuaaa~ 
- [Qs Al-Ahzab 33:4] "Allah tidak menjadikan bagi seseorang, dua hati dalam rongganya..." which means, jika kita kata ada perkara lain dlm hati, mustahil untuk mengatakan ada Allah jugak. jika kita dah penuhkan hati kita dengan perkara2 lain, susah untuk meletakkan Allah juga didalamnya. Sebab Allah tu Maha A'lim.Maha Mengetahui kelemahan dan kelebihan makhluk ciptaannya. Jadi, pilihan dihati masing2..Meletakkan Allah, atau perkara lainnya?Pilih satu!
- Hakikatnya, bukanlaa mudah untuk benar2 menghilangkan kecintaan kpda dunia, tapi, mohonlaa bantuan dan pertolongan Allah. mintalah untuk sentiasaa dikurniakan taufiq hidayah ke arah redhaNya.
- Mintalah Allah berikan 'dunia' disaat kita tidak lagi memerlukan 'dunia', agar kita benar2 dapat meletakkannya ditangan, dan menguruskannya dengan penuh taqwa.

3) Menghindari agenda-agenda yang melalaikan.
- Jika merasakan menonton movie, bereffbee, banyak tidur,(dll) itu melalaikan, bermujahadahlah meninggalkannya/mengurangkannya. 
- Kelalaian adalah musuh utama bagi orang yang mencintai dan dicintai Allah.

4) Membaca alquran disertai penghayatan dan pemahaman.
- Jika kita kata mencintai Allah, jagalah hubungan dengan al-quran. Gunakan peluang di bulan Ramadhan ini untuk benar2 membina hubungan dgn al-quran.
- Yakinlaa dengan penghayatan dan pemahaman (serta bacaan) al-quran, akan memberi ketenangan hati dan ketnteraman jiwa. insyaallah.

5) Faham dengan sebenar-benarnya sifat-sifat Allah serta menghayati asma' alhusna.
- Banyakkan berzikir dan memahami asma' alhusna kerana dengan mengetahui sifat2 Allah, membantu kita menjalani kehidupan dengantenang dan kebergantungan sepenuhnya kpda Allah.
- Melalui sifat Allah Ar-Razzaq (Allah Maha Memberi Rezki) memberi keyakinan bahawa Allah akn kurniakn rezki tanpa sekatan mahupun berkurang walau sedikit pon. (serta byk lagi sifat2 Allah yg lain).

6) Melihat dan merasa setiap nikmat yg diberi akan menambah kecintaan kpda Allah.
- Antara tanda Allah mencintai kita juga, adalah apabila kita sentiasaa memandang nikmat berbanding kekurangan/ujian. Dengan melihat nikmat yg Allah beri hakikatnya terlalu amat banyak jika dibandingkan dengan ujian. Smoga kita menjadi hamba yg sentiasa bersyukur dan bersabar.aamiin.

7) Orang yang mencintai dan dicintai Allah, sentiasa berusaha melengkapkan yg fardhu, dan menambah amalan- amalan sunat.
- Dalam satu hadis qudsi, dari Abu Hurairah RA katanya, Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Allah berfirman,
 “Barangsiapa yang menyakiti waliKu, maka sesungguhnya Aku memaklumkan perang kpdanya. Dan tiada mendekati hambaKu kpdaKu,dengan suatu pekerjaan yang lebih Aku sukai dari mengerjakan apa yang Aku telah fardhukan ke atasnya. Dan sentiasalah hambaKu mendekatkan dirinya kepadaKu dgn melakukan segala yang sunat sehingga Aku mencintainya. Maka apabila Aku telah mencintanya, adalah Aku yang menjadi pendengaran yang ia dengan dengannya, dan penglihatan yang ia melihat dengannya, dan tangannya yang ia tamparkan dengannya, dan kakinya yang ia berjalan dengannya; dan demi jika ia meminta kpdaKu, nescaya Aku berikan kpdanya; dan demi ia meminta perlindungan kpdaKu, nescaya Aku melindunginya". (HR Bukhari).


8) Mengikut sunnah nabi.
- Berusaha untuk mempertingkat dan mengamalkan amalan2 sunnah dari perbagai sudut atau aspek. Bukanla difokuskan melalui ibadah khusus shja sprti solat dhuha, puasa sunat, solat rawatib, dll..tetapi juga merangkumi keseluruhan kehidupan sekecil2 bermanis muka dengan saudara/orang lain. ini  juga sunnah!

- Contoh yg ustazah beri, seorang suami yang membantu isterinya membuat kerja2 rumah, berlemah lembut, dan berhemah menegur anak isterinya juga sunnah. Nabi SAW buat tuu. 
(heheh..dgr contoh ustazah beri nie, ramai ibu2 tersenyum>.<)

9) Sentiasa berzikrullah. Mengingati Allah.
- Berzikrullah dari sudut lisan, kata2, perbuatan, pemikiran, dan hati..dalam setiap perkara.
- Bermaksud, jika kitaa mengingati Allah dengan kata2, setiap perkataan yg keluar dr mulut kita hanyalah perkara2 yg baik dan Allah redha. Jika kita mengingati Allah dengan perbuatan, setiap yang kita lakukan hanyalah perkara yang Allah suka. (seperti hadis diatas)

10) Bermunajat di sepertiga malam.
- Yup! ustazah kata, nie antara indicator nya jugak bila kita mengaku kita mencintai Allah..dush2.terkesan sgt. kita kata kita cintakan Allah, tapi tahajjud seminggu skali pon susah.sobss.
- Jadikanlaa waktu sepertiga malam tu sbgai wktu untuk kita benar2 memuji, mengingati, mengadu, dan merintih kpda Al-Wadud,yang Maha Mencintai hambaNya.
- Gunakan Ramadhan sbg medan untuk kita perbaiki amalan tahajjud kita dan dalam usaha mencari lailatul qadar.
- Mintalah kekuatan, taufiq dan hidayah dr Allah untuk bertahajjud serta menghayati Surah Al-Muzammil (perintah solat tahajjud untuk nabi.dan kita juga)



Alhamdulillah. so thats it!xnak komen pnjg2 dah sbb post nie pon dah panjang.hee..
Hakikatnya, semua senarai diatas nie memrlukan mujahadah. back to #1). Semoga Allah sentiasa beri kekuatan untuk kita berkorban demi meraih redha dan cintaNya.
Akhir kata, berdoalah kepada Allah agar diberikan perasaan cinta kpdaNya, bersyukur dgn pemberianNya, bersabar keranaNya, dan kekuatan utk berhadapan dgn dunia dariNya. aamiin.

may Allah ease~may Allah bless~

No comments:

Post a Comment