Tuesday 18 July 2017

Hanya Dia

Bismillahirrahmanirrahim
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang ^_^


Yellow zone tidak begitu terkawal
Akhir2 shift masih ada pt baru masuk
Aku ambil kertas triage,
"Alleged pcm ingestion. 40tablets"
Dlm hati wow.
40 biji telan.
Toleh tengok pesakit yg berkenaan
Seorang wanita, cantik, bertudung Sempurna auratnya walaupun sudah ditukar baju ke baju hospital
Aku mendekatinya, senyum.
Tak berbalas
Okay, takpe
Mula dapatkan history
Basically nak tengok symptom2 yg dia develop after makan ubat ni, takut overdose
Wajahnya masih murung sepanjang aku bertanya.
Habis tanya simptom, aku tau aku belum tanya satu benda.
Iaitu; kenapa.
Aku menarik nafas, dalam
"Hmm akak. Sorry tanya. Kenapa akk telan 40 biji panadol ni?"
Dia senyap, pandangan yang menembusi lantai yang dilihatnya
"Ada masalah ape2 ke?"
Tak lama lepas tu dia bersuara
"Boyfriend yg sy nak kahwin tu, sy baru tahu pagi ni dia ada perempuan lain"
"Oh.." aku angguk.
Jujur aku tak tahu mahu sambung apa.
Nak nasihat ke macam mana ni, nak mula dari mana.
Tiba2 dia tambah lagi,
"Saya baru convert islam 2 minggu lepas. Dah plan nak kawin dh dokter.. sy dh korbankan mcm2 utk dia"
Aku terkedu sekejap.
Baru perasan dia bukan muka melayu
"Yeke.. hmm akak convert ni family tahu tak?"
Sengaja aku bertanya, mahu tahu support dari family dia sendiri bagaimana
Dia geleng
"Mak ayah akak mcm mana?" -aku sambung
"Sebelum ni sy pernah cakap nk kawin dgn lelaki melayu, dan nak masuk islam, mak sy tak benarkan" -airmata sudah memenuhi kelopak matanya
Haih
Ni yang lemah ni
Huhu
Aku senyap beberapa saat
Cuba menyusun kata dari lidah yang tak begitu fasih bahasanya
"Akak hilang manusia. Tapi akak tak hilang Allah. Pegang betul2, Allah dah pilih akak masuk islam tau"
Mata aku sendiri rasa panas
What a test to her..
Dia nampak seperti seorang bayi
Yang masih tak mengerti apa2
Yang masih perlu dibimbing langkahnya
Yang masih perlu dikenalkan dengan Dia
Aku yakin Allah takkan pernah salah memilih seseorang untuk memeluk islam,
Walau apa pun reason mereka
Mungkin permulaannya adalah sebab manusia,
Namun insyaAllah, Dia lah yang akan meluruskan perjalanan di kemudiannya
Dan pada dua minggu keislamannya, dia telah diuji dengan perihal kesetiaan
Kesetiaan pada Tuhan yang telah dia mula ikrarkan
Mungkin terdetik untuk berpatah balik setelah perjalanan yang baru selangkah dua diuji sebab bertapaknya dia
Aku pulang dengan seribu satu persoalan di kepala
Allah tak pernah salah pilih sejak pertama kali hati kita dibuka.
Dan bila kita telah bermula,
Allah akan menapis dan menguji hingga sebab kita di perjalanan itu hanyalah Dia
Kerana hanya dengan Dia sebagai tujuan kita, Allah akan memberikan syurga.
Despite all the storms and hardships,
To her and my dear self,
Please, fight to stay.
-credit to Alifnunwau Nymous aka Dr Muna
(may Allah bless her too)

"Allah akan menapis dan menguji sehingga sebab kita di perjalanan ini hanyalah Dia. "
Hanya Allah.
I really want to have that feeling. merasa kn sgalanya utk Allah. somehow, the struggle is real.
may Allah guide us.
He know we are struggling. inside and out.
Biarlah mujahadah ini, keranaNya.
**sincere struggle for Allah**

may Allah bless~

No comments:

Post a Comment