Thursday 10 March 2016

have faith!

Bismillahirrahmanirrahim
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang^_^

"Dalam study, kalau kita rasa susah sangat nak hafal dan ingat, percayalah, Allah sebenarnya nak bagi kita pahala yang lebih untuk usaha kita" -kak Musyirah Hannan. (MHZ)

Status fb kak Musyirah yang mungkin bunyi biasa2 jer bila membacanya..tapi bagi saya yang sedang berada dalam 'that' situation(rasa susah on something), telah membuatkan air mata nie mengalir~bukan nak menyalahkan takdir, tapi terasa baiknya Allah,. Maha Adil nya Allah..Everythings happen with reasonS...banyak sangat2 hikmah yang tersendiri.

yup!kena yakin jer kt Allah. sometimes, pernah je kita rasa macam sorang2..tapii hakikatnya Allah tu kan ada>.<, Allah nak kita bergantung pada Dia..kebergantungan kepada Allah :)

Hari tu time usrah, murabbi cakap,
"dalam keadaan sedar atau tak, kehidupan kita nie dikelilingi dengan banyak 'tali'..'tali' dengan parents, adik-beradik, kawan2, or sesiapa jer.kadang2 sampai kita rasa xbole hidup kalau xde 'tali-tali' tuu...tapii, hakikatnya adalah, 'tali' Allah lah yang paling kukuh dan kuat..kadang2 Allah uji dengan ketiadaan org sekeliling, sebab Allah nk putus kan 'tali-tali' tu, sebab Allah nak kita rasa kebergantungan hanya pada Dia jer..."

so,.be positive okayy..kadang2 kita rasa, ada harta tu yang buat kita happy. kadang2 kita rasa, kawan2 yang membuatkan kita tenang...tapi rupanya, kita silap.
Jom muhasabah balik..sebenarnya, Allah lah yang datang kan perasaan happy tu..sebenarnya, Allah lah yang pinjamkan perasaan tenang tuuu.

Firman Allah [QS Surah Al-Nahl 16:53]
"Dan segala nikmat yang ada padamu (datangnya) daripada Allah, kemudian apabila kamu ditimpa kesengsaraan, maka padaNyalah kamu meminta pertolongan"

Tersentak dan tersentap jumpa ayat nie,..Allah nak bagitau, nikmat dan ujian tu, datangnya daripada Allah..Allah yang Berkuasa,.so kita kena selalu back to Allah~ayat nie juga sebagai peringatan, which is kita nie hamba Allah,..we owns nothing!
so apa jua situation yg kita rasa susah,,hakikatnya Allah nak bagi kita pahala lebih sebab usaha dan sabar. dan lagi, Allah nak kita rasa, hanya Dialah tempat bergantung dan tempat mohon pertolongan..
paling penting, ikhlas! Ikhlas menggapai redha Allah..sebab kita nak syurga =D

#havefaith
Allah kan ada :)
may Allah ease^_^

No comments:

Post a Comment