Tuesday 14 March 2017

Pilihlah dengan mata hati

Bismillahirrahmanirrahim
Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang :)

Permulaan kalimah dengan namaNya yg Maha Sempurna..untuk dihayati dan dirasai dengan hati.
And again, aku sepatutnya bukak laptop ni untuk siapkan article/journal,but end up menulis kat sini.
Owh ya!lama sgt2 x update kan. Actually, now I'm working as research officer at usm (researcher laa kononnyaa..padahal mengarut je byk.sobss) dan skg, sepatutnya siapkan satu article utk di publish, dan satu lgi siapkan bhgian abstract utk di submit..hemm.maka bermula lah kembali episod mencari2 ilham utk menulis sehingga akhirnya, tak tertulis pon.hahha

kata orang, hobi tu adalah apa2 aktiviti yang kita buat pada masa lapang,kann..so kalau org tnya apa hobi aku, mesti aku akn jawab,,tulis/ baca blog.tapii bila pikir balik,aku bukan menulis waktu lapang.tapi aku menulis wktu perasaan tu dtg.perasaan nak share something.perasaan nak meluahkan sesuatu..jadinyaa lps nie, klu aku kata hobi aku update/baca blog,tu tipu je sbnrnya.sila jgn percaya!hohoo..

pejam celik pejam celik, dah masuk bulan ke 7 aku keje kt sini..sbg ro.kejap jee kan.dan klu ikut kontrak, insyaallah akn tamat bulan jun ni(which is 3months je lagii). Ehe, ingat lagii waktu mula2 kerja dlu, prof sruh aku sambung.katanya,kerja je dlu sambil2 start research, reading, and apa2 yg berkaitan laa in order utk aku pursue phD plak..dia suggest supaya aku start dlu then bila dah byk buat review, reference & dh tau nk buat pasal apa, bru dftr official.mula2 dlu mcm excited nk ikut suggestion dia,discuss ngn parents pon,dorg oke je mana2..namun hakikatnya kini, walopun dah masuk 7bln, aku masih tiada apa2 bnda utk dijadikn focus of research.sbb skadar buat kerja yg prof suruh dan bacaan pon cmtu2 jerr~so,buat masa nie xsmbg laa kot.(buat masa ni laaa..haa xtauu -_-)

hemm susah kann nk memilih.tu baru satu bnda,memilih utk sambung bljr ke tak..byk lgi pilihan2 lain yg terbuku, tersimpan (mahupun yg xtersimpan) kat hatii..plg slalu, susah sgt nk pilih bila sampai bab ''nak makan kt mana'' lol~
hee tapi nak ckp nya, mempunyai pilihan tu mmg nature as human.bcoz we are not 'malaikat'..malaikat, makhluk yg sgt patuh kpda Allah, tapi malaikat tak diciptakan utk memilih..bezanya dgn manusia,kita adalah khalifah.Allah ciptakan makhluk bernama manusia nie sbg hamba yg boleh membuat pilihan dan berbahagialah hamba yang memilih utk tunduk dan patuh kpdaNya. Berbahagialah wahai hamba yg meletakkn Allah dihatinya.

menjadi hamba Allah bukan sekadar untuk berbuat segala perintah dan meninggalkan larangan jee,..bukan sekadar itu..tapi pda aku, menjadi hamba tuu jgk bermakna menjadi muslimin (org2 yg berserah diri). Berserah diri untuk apa juaa yang Allah tetapkan. Berserah diri untuk berbuat smua suruhan semampunya. Berserah diri supaya Allah pilihkan yg terbaik utk setiap pilihan kita..Ada masa, kita dapat apa kita nak. Ada masa, kita mmg tak dapat seperti yang kita nak. Dan ada masa jugak, kita masih dlm penantian menunggu sama ada dpt atau tidak, apa yang kita nak..haha.manusia kann..memanggg byk sgt2 kehendak n keinginan,tapi sejauh mana kita berserah diri dan redha pada Yang Maha Mengetahui utk menentukan.

Tipulah kalau kita(aku) langsung xsuka dengan benda2 dunia(keluarga, anak2, harta, kerjaya)..tapi apa yg pntg adalah, apa neraca kita dlm setiap pilihan/apa yg kita nak?.bagaimana pilihan2 kita mampu membuahkn kebaikan?..kalau sahabat2 nabi, pilihan mereka byk fokuskan kpda dakwah. dan Nabi Muhammad sndri, sememangnya setiap yg baginda berbuat adalah utk tujuan dakwah. Teringat pengisian daurah "Wahai Pemuda" hari tuu..sebanyak mana kita memikirkan tentang ummah berbanding diri sendiri?? dan aku rasa, soalan tu memang tepat kena batang hidung aku.ter reflect jgk, apakah pilihan2 dan kehendak aku tu hanya sekadar memenuhi hak peribadi?adakah smua yg aku nak tu semata2 utk kepuasan sendiri?andai hanya itu,,maka apaa sumbangan aku untuk dipertontonkan dikemudian harii?huhuu..

Emm rasa macam byk membebel plakk..tapi sriyes!memang nk menulis utk diri sndri.nak mengingatkn diri sendiri sebab kadang2 tu,takut jee pilihan yg dibuat hanya utk memuskan nafsu/keinginan sendiri smpai lupa hakikat tujuan hidup.sobss..so, semoga penulisan nie dpt menjadi reminder kpda yg menulis dan yg membaca(klu ade laa.lol) bahawa setiap usaha kita akn dinilai & dikira, maka terpulang lah untuk menghalakan segala kelebihan ke arah yang mana dan pentingnya memilih menggunakan mata hati kita, dan bukan nafsu semata..

Jika ada yang membaca, doakn smoga penulis dipermudahkn untuk membuat pilihan(dlm smua perkara), diberi ilham2 yg cemerlang utk menyiapkn journal/article nie, dan smoga kita smua dpt menjadi hamba yang redha dengan Allah,dan sentiasa diredhai.amiin

may Allah ease~
may Allah bless~



No comments:

Post a Comment