Monday 22 December 2014

Panduan Hidup ^^

Bismillahirrahmanirrahim
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang^_^

Alhamdulillah,,musim exam kembali lagiii(errr..)..and, less than a month insyaallah,,done my degree!!
Allah,cepat dan pantas nya masa berlalu pergi..

okey,.biasa musim2 study week nie,ape yg kita buat?opkos laa study ann..tpi secara spesifiknya,kita mesti pegi tnya kawan2 yg slalu pegi kelas,lecturer ada bagi pape tips tak,topik apa yg agak2 kluar,bincang2 past year questions,ulangkaji topik2 yang tak pahamm..kan kan kann..betul tak?
untuk lulus cemerlang dalam peperiksaan,dalam test,kita fokus dlm kelas,and pay attention pada apa yg lecturer ckp,.lecturer suruh fokus kat certain2 topic tu,kita ikut..dia suruh buat and fahamkan tutorials,kita buat..sebab??sebab nak lulus dengan cemerlangnyaaa.. (untonglaa anda2 yg cemerlang smpai dpt dean list ann.tahniah^^)



Sahabat2 yg diredhai Allah...pernah tak kita kaitkan smua tuh dgn hakikat sebenar seorg hamba??
apa tujuan penciptaan kita sebagai hamba??
Firman Allah: " Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaKu"
[surah Al-Dzariyat; 51:56]
Haa Allah terang2 dah bgtau,,tujuan penciptaan kita,agar beribadah kepadaNya..Maha Suci Allah,Dia beritahu kita tujuan hidup,skali ngn 'kitab panduan' yang sgt tepat isi kandungannya, iaitu al-Quran..

Kita nak berjaya dalam exam,kita ikut ckp lecturer,sbb lecturer tu yg bg soalan,lecturer tu yg akan menilai,..so nak berjaya dunia akhirat,nak masuk syurga (^_^), kita kena laa ikut panduan yg Allah bagi,ann :) ..bila Allah suruh melabuhkan jilbab(tudung)sehingga ke paras dada,kita labuhkan..bila Allah suruh jauhi zina,kita kena berusaha jauhkan diri dari perkara tu..bila Allah suruh wanita beriman utk tidak melenggok2kan suara,kita kena akur..
Sebab Dia yang Maha Menciptakan mahkluk.Dia Al-Khaliq..Dia Yang Maha Mengetahui kelemahan manusia dan mahkluk2 ciptaanNya..
Duhai muslimah,Allah beri byk syarat kpda kita sbb dia tahu kelemahan lelaki..kelemahan mereka bila berhadapan dgn wanita..demi untuk menjaga maruah dan kesucian keduanya,kita taat perintah Allah,kayy ;) (Kita kena tlg mereka jaga hati jugakk tauu!! *harap2 xde org salah phm statement nihh.hihi*)

Allah..sahabat2,bila Allah dh ketuk pintu hati nie dgn hidayah,,time tuhh kita rasa sgt2 terharu,,terharu sebab dalam keadaan hati dan jasad yg masih berbuat dosa,Allah tetap beri peringatan kt kita..betapa Allah Maha Penyayang.. 
"smoga Allah limpahkan taufiq dan hidayahNya kepada kita dan smoga ianya kekal dalam hati hingga akhir hayat kita..aamiiin"



*Kalau kita beli hp or laptop baru,,mesti ada buku panduan kan..supaya kita tak tersalah guna*
*Kadang2 lampu isyarat tuh menyusahkan,buatkan kita lambat..tapi hakikatnya, patuhi lampu isyarat yg menyusahkan tu adalah cara terbaik supaya kita selamat dan supaya smua org dpt peluang yg adil*

#zikirdanfikir
#alldabestsmuaa^_^
#exammodeison
#jadikanalQuranpanduanhidup:)

may Allah ease~
may Allah bless~

2 comments:

  1. Selamat menempuh final exam awk,
    jazakillah atas ingatan ^^
    Moga Allah redha =)
    ana uhibbuki fillah <3

    ReplyDelete
  2. insyaAllah..smoga dipermudah..hee
    syg awak jugak kerana Allah :)

    ReplyDelete